Thursday, November 12, 2009

Peralatan komputer yang pernah daku gunakan


Dalam post yang sebelum ni saya ada sebut Save File dalam Disket.

Zaman dolu-dolu memang guna disket ni, mula2 hitam..lepas tu ada macam2 kaler.
Dulu2 kalau size dokumen besar nak save dalam disket tak boleh, kena pulak save dalam disket nombor 2.bukan besar mana pun kadang2 1MB je aiyakk :-D. Tapi kalau zaman yang lebih awal lagi dari zaman saya tu, pernah juga tgk saiz disket nya lagi besar, besar pinggan lah jugak.Macam yang gambar kat bawah ni yang saya pernah guna dulu, saiz sebesar piring dah.. maju sket lah masa tu eheh.

Tapi sekarang saya dah tak guna lagi disket ni. Nak save file atau documen mudah je, dekat key-chain pun boleh sangkut :-). Saiz makin tecit2 and ringan(tp berkuasa tau)..iaitu USB pen drive,ada org panggil thumb drive,yang penting maksud dia tu difahami sebagai alat utk kita menyimpan data2 didalamnya.Tak kiralah dokumen ke, foto ke, video ke atau apa saja file dari komputer yang kita nak simpan utk pelbagai tujuan. Bentuknya lebih kurang kat bawah ni.




Ada lagi yang canggih gitu skrg ni, mcm2 bentuk, cute2 design yang ada di pasaran utk USB ni.Semuanya bukan setakat comel, malah size kapasiti utk menyimpan file2 didalam nya juga besar, bulan Megabytes(MB) lagi dah..sekarang bnyk dah yang Gigabytes(GB).
Bentuk mcm chewing gum Extra..nyum2.

Yang ni pulak sebijik macam lipstick Maybelline saya hahahah!



Komputer pulak camana?

Masa dekat matrikulasi college dulu saya gunakan yang kat bawah ni. CPU (central processing unit) nya jenis melintang bawah Monitor.


Bila dah masuk U, saya beli komputer guna loan PTPTN. Harga masa tu dalam RM1800. Kira korbankan satu semester nya bajet gak lah. ABih camno?takde komputer tak boleh buat kojo eden ni haa :-D. Komputer ni CPU nyer jenis berdiri. Bentuk monitor masih hampir sama lagi.



Sekarang ni masa tengah menaip ni, model komputer saya ialah HP. Bentuk monitor tak macam dulu,macam2 kotak2.ia lebih nipis..dipanngil LCD skrin. Teknologi sekarang mmg berkembang pesat. Kita jangan ketinggalan tau! :-)
Nilah komputer kesayangan ku sekarang. Walaupun saya ada juga laptop utk kegunaan semasa travel di luar, tp yang ni lah yang sayang sgt.


Akan datang nanti tak tau lah macamana bentuk komputer atau PC (personal computer) ni.
Mgkn tak lama lagi keyboard jadi hiasan je, sebab sekarang dah mula ada Touch Screen.tekan2 terus kat skrin komputer tu ehehe.
Sama gak macam komputer dulu2 yang lama2 tu, agaknya dibuang begitu saja kot. Hantar gi scrap. Yelah tak kan nak simpan wat tukun kan. Kalau ada satu yang lama bolehlah simpan wat kenangan.Macam saya simpan lagi komputer yang diguna zaman belajar dulu. Ada satu je bolehlah wat kenangan2 guna duit loan.

Pada yang ada bnyk komputer lama tu,nak simpan camana ekk?
Apa kata buat hiasan pokok bunga ehehehe...kreatif jangan tak kreatif :-D.


No comments:

Post a Comment